Fagområdet 3.3
Kunst, kultur og kreativitet.
Alderstrinn | Mål | Hvordan | Voksenrollen |
1-åringen: | -Bli kjent med formingsmaterell. – Sanseopplevelser. – Bevegelse etter musikk. | -Utvikle kreativitet ved bruk av ulike materialer og kroppen. -Fingermaling. Snakkepakken/ konkreter. -Ta på, lukte, smake, lytte, se og føle/ berøre. | -Skape rom for barnas kreativitet og uttrykk. -Være oppmerksom og lyttende. -Være gode rollemodeller. |
2-åringen | Mål for 1- åringen + -Primærfarger. -Lytte til/ lage musikk. -Dramatisere enkle eventyr. -Tegne og male med ulike teknikker. | -Bli kjent med instrumenter som rytmepinner, rytmeegg og trommer. -Ta i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede. -Bli kjent med eventyr og sanger som en del av norsk kultur og tradisjon. -Plastelina. -Bruke naturmateriell. | -Gi rom for undring og utforsking. -By på seg selv og oppfordre til deltagelse i rollespill, sang og musikk. -Presentere nytt materiell for barna. |
3-åringen | Mål for 1-2-åringen+ -Sekundærfarger. -Dans, drama og lek til musikk. -Ulike malingsteknikker -Utvikle finmotorikken. | -Være med å skape fortellinger. -sugerør, ballong, trykk, svamp -Perle. -Klippe. -Utkledning. | -Gi tilgang til bøker, bilder, instrumenter, utklednings-utstyr. -Motivere barna til å uttrykke seg og gi dem mulighet for å finne egne uttrykksformer. |
4-åringen | Mål for 1- 3-åringen+ -Bruke nytt materialer/teknikker. -lage instrumenter. -Tegne mer detaljert. -Bli kjent med kunst/kunstnere | -Gips, trykk av potet og blad. Leire, skulptur. Snekring. -Spille instrument. – Bearbeide sanseinntrykk. | -Dokumentere barnas estetiske uttrykk. -Oppmuntre barna i møte med natur og fysisk miljø, arkitektur, bilde, tekst, musikk og bevegelser. |
5-åringen | Mål for 1-4 åringen + -Erfaring med/ lage kunstgalleri eller museum. -Gjennomføre drama prosjekt. -Fotografi. – Bredere kunnskap om formingsteknikker. | -Dokketeater, -skyggeteater, pinnedokke – Lage utstilling -Uttrykke seg estetisk i visuelt språk, musikk, sang, dans og drama. – Bruke kullstift, akvarellmaling ol. | -Sørge for at barn opplever kunst- og kulturuttrykk. – Bli kjent med tradisjoner og kultur i lokalmiljøet. -Tilrettelegge for dramatisering og rollelek. |
Fagområdet 3.6
Nærmiljø og samfunn
Alderstrinn | Mål | Hvordan | Voksenrollen |
1-åringen: | -Bli kjent med og trygg på barnehagens inne- og uteområde. -Etablere gode rutiner og dagsrytme. | -Utvikler tillit til egen deltakelse i og påvirkning av fellesskapet. -Erfarer at barn og voksne inngår i og bidrar til barnehagens fellesskap. | -Arbeide for at alle barn får erfare at de er verdifulle og viktige for fellesskapet. -Sørge for at barna erfarer at deres valg og handlinger kan påvirke situasjonen både for dem selv og for andre. |
2-åringen | -Bli kjent med nærmiljøet. -Likestilling. -Barnets hjem. -Medbestemmelse. -Være gode mot hverandre. | -Turdager. -Oppleve at det tas like mye hensyn til gutter og jenter. -Hvor bor jeg? Hvem bor sammen med meg? -Få velge. | -Arbeide med likestilling mellom kjønn -Sørge for at barn utvider sin forståelse om kulturelle likheter og forskjeller. |
3-åringen | -Bli kjent med flagg og land som er representert i gruppa. -Arbeid med samspill i gruppa for at barna skal respektere og være gode med hverandre. | -Utvikler forståelse for ulike tradisjoner og levesett. -Undre seg over hendelser i samfunnet. -Lære om empati. | -Gi barna begynnende kunnskap om menneskerettigheter. -Arbeide for et inkluderende miljø som motvirker mobbing og rasisme. |
4-åringen |
– Demokrati.
-Få tilknytning til og utforske
lokalsamfunnet
| -Blir kjent med historiske endringer i lokalmiljø og samfunn. -Være oppdatert og opptatt av samfunnet og nærmiljøet. -Tas like hensyn til jenter og gutter. | -Bruke nærmiljøets ressurser til gode opplevelser og læringsmuligheter. |
5-åringene | – Omsorg – Arbeid med menneske-rettigheter og likestilling. – Den gode samtalen. -Bli kjent med samisk kultur | -Samisk musikk, klær, språk, flagg. -FN barnekonvensjon | -Gi barna anledning til meningsfylte møter med personer, arbeidsplasser og institusjoner i barnehagens nærmiljø. – Tilegne seg kunnskaper om samisk kultur. – Være en god samtalepartner. |
Fagområdet 3.2
Kropp, bevegelse, mat og helse
Alderstrinn | Mål | Hvordan | Voksenrollen |
1-åringen: | -Utvikle grovmotoriske ferdigheter. -Veksle mellom aktivitet og hvile. -Ulike sanser. -Variert og sunt kosthold. -Kroppens rytme. -Kroppens anatomi | – Positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring. -Dans/ bevegelse/ sang. – Smake, føle, kjenne. -Lytte til musikk. | -Sørge for at barna får bevege seg på ulike måter. Sørge for at barna får ro/ hvile ved behov. -Legge til rette for aktiviteter som skaper mestring. |
2-åringen |
-Grunnbevegelser; løpe,
klatre, hoppe. -Finmotorikk. -Romorientering. -Sansemotorikk. -Får utfolde seg fysisk. – Begreper. | -Lek og dans. -Hinderløype. -Turer i variert terreng. -Huske og klatre. -MiniRöris. -Puterommet. -Fotballbanen. -Bli kjent med tørt, vått, seigt, hardt, mykt m.m. | -God utnyttelse av inne- og utemiljøet. -Skape bevegelsesglede. -Legge til rette for fysiske uteaktiviteter. -Være aktiv og engasjert. -Sette ord på det vi ser og gjør. |
3-åringen |
-Grovmotorikk -Kroppsbevissthet. -Selvstendighetstrening. -Koordinere kroppsbevegelser. -Skilek | -Balansere, hoppe, hinke, -Videreutvikler sin kroppsbeherskelse, grovmotorikk og finmotorikk, rytme og motoriske følsomhet. -Påkledning. -Delta i smøremåltid. -Dotrening. | -Veilede barna og oppmuntre til å klare selv. – Gi barna gode kroppslige mestringsopplevelser. |
4-åringen | -Finmotorikk -Allsidig fysisk aktivitet. -Tradisjonelle leker som stimulerer til økt fysisk aktivitet. –Ballaktiviteter | -blyantgrep, -avansert hinderløype -kaste og ta imot ball, sparke ball til hverandre, -tegne hodefoting, -Systematisk og organisert skilek. | -Tilrettelegge for trygg og utfordrende kroppslek og aktivitet for alle, uansett kjønn og forutsetninger. -Forstå og bekrefte sanse-motorisk og kroppslig lek og inspirere til utfordringer. |
5-åringen |
-Enkel førstehjelp -Kunne nødnumrene -Mestring og trivsel rundt allsidig fysisk aktivitet. -Delta i matlaging. -Regelleker og balleker. -Få større kunnskap om menneskekroppen. |
-Refleksjon og samtale rundt
kropp, helse og sunn mat.
-Orienteringsleker, fangelek
og gjemmelek.
-Hoppe tau. -Tegne omriss av menneskekroppen. -Sang og lek med kropp i fokus | -Følge opp barnas lekeinitiativ. -Skape lek og aktivitet som bryter med de tradisjonelle kjønnsrollemønster. -Ha kunnskap om helse, sikkerhet og førstehjelp |
Fagområdet 3.5
Etikk, religion og filosofi
Alderstrinn | Mål | Hvordan | Voksenrollen |
1-åringen: | -Følelser. -Turtaking. -Undring og nysgjerrighet. -Empati | -Ansiktsuttrykk (speil) og stemmebruk. -Kroppsspråk. -Gi og ta, vente på tur. |
– Være bevisst på eget uttrykk. -se barna, anerkjenne følelser og behov, gi rom for undring. |
2-åringen |
-Vennskap.
-Selvoppfatning, toleranse
-Høytid og tradisjoner. -Inkludering i lek |
-Lese temabøker.
-Forberede pynt/gaver. -Adventsamlinger -Konflikthåndtering, utvikle toleranse og respekt for hverandre. -Inkludere alle i leken. | -Møte barnas tro, spørsmål og undring med alvor og respekt. |
3-åringen | -Videre arbeid med følelser, Empati. -Bordskikk. | -Lære å trøste hverandre. -Sende til hverandre rundt bordet og rydde etter seg. -Takke for maten. | -Skape rom for opplevelser, undring og gode samtaler. -Bidra til forståelse og toleranse for hverandre. – Vi skal introdusere de kulturer/ trosretninger som er representert i barnehagen. |
4-åringen |
-Kontrollere følelser. – Grunnleggende normer og verdier -Barnesamtaler. -Kjennskap til andre kulturer. -FN dag i oktober. -Den gode samtalen. | -Sette ord på egne opplevelser/følelser. -Prøve å ordne opp selv i konflikt. -Få innsikt i grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon og deres plass i kulturen. | -Veilede barn i konfliktsituasjoner og å finne konstruktive løsninger. -Være til stede for barnet, lytte, hjelpe å sette ord på følelser. |
5-åringen | -Problemløsning. -Mangfold i barnehagen -Respekt og toleranse for hverandre -Filosofiske samtaler -Få kjennskap til ulike trosretninger. | -Lære barna å se løsninger i en utfordring. -La barna være med på markering av høytider -Samtale om religion og livssyn. | -Skape rom for filosofiske samtaler med alvor og respekt. -Støtte barnas identitetsbygging. -Vise respekt og forståelse for barnehagens mangfold. -La den kristne kulturarv komme til utrykk. |
Fagområdet 3.7
Antall, rom og form
Alderstrinn | Mål | Hvordan | Voksenrollen |
1-åringen: | -Få kjennskap til form og mønster. |
-Være tilstede i barnets lek og utforsking. – Snakke om former og være bevisst på former i våre omgivelser. | -Være lyttende og oppmerksomme i samhandling med barnet. |
2-åringen | -Opplever glede over å utforske og leke med tall og former. -Begrepslæring. | -Enkle former og mønster. Trekant, kvadrat og sirkel, rektangel. -Fokus på tall, sortere leker. | -Støtte barnets matematiske utvikling og interesse. -Være bevisst egen begrepsbruk om matematiske fenomener. |
3-åringen | -Arbeid med størrelse, mengde. -Sortere og sammenligne. -Preposisjoner. | – Lengde, høyde (stor, mindre, minst). -Aktiv bruk av preposisjoner og matematiske begreper | -Styrke barnas nysgjerrighet til å utforske matematiske sammenhenger. -Undre seg sammen med barna. |
4-åringen | -Tall og mengder -Sammenligning og kontrast. -Erfarer plassering og orientering: lokalisering. | – alder, bursdag, dag, dato, måned. -Bøker og spill. -Borddekking – dagens hjelper. | -Sørge for at barna har tilgang til og tar i bruk ulike typer spill, teknologi og formingsmateriell. -Se barnet interesserer i leken |
5-åringen |
-Avstand og lokalisering.
-Måleenheter.
-Enkel tallforståelse.
-Bildeorientering former og ansikt. -Enkle regnestykker rundt hverdagsaktiviteter. -Orientere seg i nærområdet. -Matematiske begreper |
-Tilegner seg gode og
anvendbare matematiske begreper. – Kjennskap til meter -Kjennskap til klokka. -Problemløsning |
-Bruke aktivt matematiske
begreper i hverdagen.
-Legge til rette for at barna
i lek og hverdagsaktiviteter får erfaringer. -Gi barna impulser til å utforske, oppdage og skape former og mønster. |
Fagområdet 3.1
Kommunikasjon, språk og tekst
Alderstrinn | Mål | Hvordan | Voksenrollen |
1-åringen: | -Kroppslig kommunikasjon -Turtaking -Tillitt og trygghet -Gruppetilhørighet -Bli kjent med eventyr -Begrepsforståelse | -Blir kjent med bøker, sanger, bilder, media -Snakkepakken – Bruk av konkreter ved sang og formidling av eventyr -Rim og regler | -Lytter, observerer og gir respons på både nonverbal og verbal kommunikasjon. -Skape spenning og glede over sang, musikk, drama |
2-åringen | -Delta i sang. -Sette ord på det de ser og hva de vil. -Kroppsspråk/ ansiktsuttrykk. -Rim og regler -Ordforråd | -Samtaler i mindre grupper. -Her og nå situasjoner. -Bli kjent med ulike sanger med og uten bevegelse. | -Være seg bevisst sitt ordforråd. -Skape et språkstimulerende miljø. -Vise forståelse for betydningen av barns morsmål. |
3-åringen | -Leke med lyd, rim og rytme -Fokus på høytlesing -Dikt med rim og rytme. | -Støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker. -Mindre lesegrupper, høre historier og eventyr. | -Positivt forhold til estetiske opplevelser – Lytter til lyder, rytme og takt i språket. |
4-åringen | – Gjenfortelling. – Bokstaver og ord -Skrive navnet sitt. -Lek med skriftspråk. |
-Skape glede/forventning
rundt bøker og eventyr.
– Lage egne eventyr,
eksperimentere med rim. -Enkle fortsettelsesbøker -Blir fortrolige med symboler som tallsiffer og bokstaver. -Butikk/lege/postkontor | -Bruker sitt språk til å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer, til å løse konflikter og å skape positive relasjoner i lek og annet samvær. |
5-åringen | -Skoleforberedelse, førskoleklubb -Tekstskaping/ fotocollage. -Snakke, og beskrive egne følelser i konflikter. | -Skape et miljø hvor barn og voksne daglig opplever spenning og glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale. | -Være seg bevisst hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles. |
Fagområdet: 3.4
Natur, miljø og teknikk
Alderstrinn | Mål | Hvordan | Voksenrollen |
1-åringen: | Opplevelser og aktiviteter til alle årstider og all slags vær. Uteområdet og sandkassen. Turer med vogn i nærmiljøet. | Opplever naturen og undring over naturens mangfoldighet | Tar utgangspunkt i barnas nysgjerrighet, interesser og forutsetninger og stimulere dem til å opplever med alle sanser. |
2-åringen | Kjennskap til småkryp, leite etter og sjå kor de lever. Lukte, kjenne på blomster. Dyra på bondegården. Sanseopplevelser i naturen. Lære om kildesortering. | Opplever glede ved å ferdes i naturen. | I tale og handling fremme en forståelse for bærekraftig utvikling og velge litteratur og aktiviteter som fremmer slik forståelse. |
3-åringen | Fotoapparat, ta bilde Lære om småkryp og planter. Turer i nærmiljøet Tur til Gapahuken. Mer kunnskap om kildesortering. | Får erfaringer med og kunnskaper om dyr og vekster | Iaktta og undre seg over fenomener i naturen og teknologien. Inkludere frilufts-aktiviteter og utelek i barnehagens hverdagsliv. |
4-åringen | Data, skanning, overføring av bilder. Gode erfaringer med friluftsliv, planter, trær, mat fra naturen. Mer kunnskap om bærekraftig miljø. | Får grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen. Kunnskap om gjensidige avhengighet og betydning for matproduksjon. | Nytte nærmiljøets muligheter for at barna kan iaktta og lære om dyr, fisker, fugler, insekter og planter. La barn få innsikt i produksjon av matvarer. |
5-åringen | Arbeid med årstider, miljøvern og økologi. Eksperimentere. Fakta om småkryp i skog, vann, bekk, sjø, myr, flora. Kjennskap og bruke av data som et arbeidsredskap. | Lærer å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verden. Erfarer hvordan teknikk kan brukes i leken og hverdagslivet. | Gi barna begynnende kunnskap om fødsel, vekst, aldring og død. Bygge på og videreutvikle barnas erfaringer med tekniske leker og teknikk i hverdagen. |